دمجلاتو دافغانستان اسلامي امارت وب سایت
مقالات تازه

جهاد ریّان؛ الگوی بانوان مجاهد

سعدالله بلوچی/ ترجمه: ابوعمیر طارق

جهاد ریّان نمونه‌‌ای از بانوان مجاهد است که پنهانی می‌رزمند. امت اسلام سرشار ازاین‌گونه مجاهدان است. این امت هنوز هم چنین افرادی به دنیا می‌آورد. این امت عقیم نشده و نخواهد شد، زیرا امت اسلام امتی بخشنده و سخاوت‌مند است.

بله؛ این خواهر یکی از سربازان قافله پرافتخار اسلام است که در مسیر رسیدن به هدفِ خود هرگز احساس سستی و خستگی نمی‌کند و تیری از ترکش امت اسلام است که در مسیرِ برافراشته شدن بیرق اسلام تلاش می‌کند، سربازی است که دوست دارد همیشه پشت اسلحه‌اش بنشیند و مبارزه کند اما اسلحه‌اش کامپیوترش است. او سربازی است که پنهانی و به‌صورت خاموش می‌رزمد. به‌جز خداوند متعال کس دیگری او را نمی‌شناسد. از خداوند متعال می‌طلبیم که او را از هر گزند و آسیبی به دور نگه‌دارد و در عمر و جهاد و زحمات بی‌دریغش در مسیر اسلام و مسلمانان برکت نهد.

بله؛ امت اسلامی در مورد خواهرش، جهاد ریّان چیزی نمی‌داند، طبعاً بی‌خبری امت اسلامی از این بانوی مبارز هیچ ضرری به او نمی‌رساند. چون پروردگارش او را می‌شناسد و علم پروردگار کافی است. خداوند متعال نیکی‌هایش را برای روزی ذخیره می‌کند که در آن روز چیزی جز این‌چنین نیکی‌های پنهان سودمند نخواهد بود. اگر بحث تشویق و انگیزه دادن مطرح نبود هرگز پرده از این راز برنمی‌داشتیم و او را با پاداش‌‌های که خداوند برایش در نظر گرفته رها می‌کردیم، اما بنا بر فرمان خداوند که می‌فرماید: “وَحرّضِ المؤمِنِین” گوشه‌ای از تلاش‌ها و خدمات این خواهر مجاهدمان را جهت تشویق و ترغیبِ دیگران یادآوری می‌کنیم تا چراغ هدایت و الگوی نیکی برای سایر خواهران مسلمان باشد و آن‌ها بتوانند مانند جهاد ریّان در دوره غربت و ذلت و خواری مسلمانان در گرم نگه‌داشتن میدان مبارزه نقش و مسئولیت جهادی خود را ایفا کنند.

خداوند متعال در شرایط فعلی امکان نقش‌آفرینی در امور جهادی را برای مردان و زنان فراهم نموده است. اگر این فرصت را غنیمت بدانند و از آن به‌درستی استفاده کرده و ارزش آن را درک نمایند نعمت ارزشمندی از جانب خداوند متعال است. بدون شک کسی که این توفیق برای او فراهم شود خیر بزرگی به او داده شده است. برادران می‌توانند اسلحه به دوش گرفته و در میدان نبرد شرکت نمایند تا اشغالگران غاصب را از سرزمین‌ اسلامی برانند و زنان مسلمان می‌توانند تا حد امکان در رسانه‌ها مبارزه نمایند و خلای بزرگی را که در این زمینه وجود دارد با نشستن در خانه و فعالیت از طریق اینترنت به نفع جهاد و مجاهدین پر کنند زیرا جهاد فقط به جبهه‌های نظامی منحصر نیست. کسی که گمانش این‌چنین باشد دچار اشتباه شده است.

خواهران می‌توانند تا حد توان با قلم‌فرسایی، سهم گرفتن در حمایت از جهاد و مجاهدین در فضای مجازی، ساختن کلیپ‌ها و ویدیوهای جهادی، طراحی مجلات و کتاب‌های جهادی‌ که در نوجوانان روح و انگیزه می‌دمد و یا فعالیت‌های دیگری که به جهاد رسانه‌ای کمک می‌کنند اسلام را خدمت نمایند. به‌این ترتیب می‌توانند چراغی باشند که دختران مسلمانان بتوانند با اقتباس از نورشان راه هدایت را دریابند. در شرایط ناگوار امروزی امت اسلامی چه اندازه به فداکاری‌ها و مبارزات همین مجاهدان رسانه‌ای نیاز دارد!

خواهر ما “جهاد ریّان” این فرصت طلایی را غنیمت شمرده و علاوه بر اینکه مسئولیت طراحی مجله اسلامی، جهادی و عربی «الصمود» را از عدد (۹۵) تا امروز (عدد ۱۸۱) به دوش دارد کارهای سخت و طاقت‌فرسای دیگری را که چه‌بسا مردان تنومند از انجام دادن آن عاجزند به‌تنهایی انجام می‌دهد زیرا وی تمام کلمات مقالات مجله را مرور می‌کند، تلاش زیادی برای ویرایش آن به خرج می‌دهد، سپس مجله را طبق سلیقه عالی و زیبای خود طراحی کرده و با بهترین و زیباترین فرم درمی‌آورد.

علاوه بر موارد بالا؛ خدمات و فعالیت‌های بزرگ و چشم‌گیر دیگری را در وب‌سایت مجله الصمود عربی به دوش دارد. مقالات مجله را در سایت آن بارگذاری و نشر می‌نماید.

ایشان چنان فعالیت‌های شایسته و گسترده‌ی دارند که انجام دادنِ همهٔ آن‌ها در حقیقت به یک کادر حرفه‌ای نیاز دارد. این جهاد در راه خدا است. جهاد در راه خدا سطح قدرت و فعالیت انسان را خواه مرد باشد یا زن، پیر باشد یا جوان افزایش می‌دهد.

جهاد مسیری است که یک فرد و مجاهد گمنام را تبدیل به نابغه و ابرمردی می‌کند که چه‌بسا با یک ژنرال نظامی همسان می‌شود؛ ژنرالی که تمام عمر خود را در آموختن تاکتیکات و فنون نظامی زیر نظر یک دولت و داشتن تمام امکانات رزمی گذرانده است. این جهاد و شوق خدمت به دین مبین اسلام است که یک خواهر ضعیف را به چنین شخصی تبدیل ساخته که وظایف یک کادر حرفه‌ای را به‌تنهایی انجام می‌دهد. یگانه هدف او کسب رضایت خداوند است، نه پاداش می‌خواهد و نه از کسی انتظار تشکر دارد.

سبحان‌الله! به خواهر ارجمند خویش توصیه می‌نمایم!

پایدار باشید – خداوند متعال شما را در طاعت و جهاد در راه خود پایدار نگه دارد – و مسیر خود را ادامه بدهید زیرا مسیر شما یگانه راه خوشبختی در دنیا و کامیابی در آخرت است.

پایدار باشید و کار خیرتان را ادامه دهید تا دین مبین اسلام سایه‌اش را بر تمام سرزمین‌های اسلامی گسترش داده و ریشه اشغال را از بیخ و بن براندازد.

پایدار باشید تا اینکه پرچم پرافتخار امارت اسلامی بر خاک وطن عزیز ما به اهتزاز درآید.

ثابت‌قدم باشید و این خیر بزرگ را جهت کسب رضامندی خداوند متعال انجام دهید – همان‌طوری که در شرایط فعلی خدمات مذکور را انجام می‌دهید و کسب پاداشتان را به‌جز از خداوند از کس دیگری طلب نکنید و برای حصول این پاداش بزرگ عجله نکنید زیرا عمل نیک هرچند اندازه وزن یک مثقال باشد نزد خداوند متعال ضایع نخواهد شد «فَمَن يَّعْملْ مِثْقالَ ذرّةٍ خيْراً يّره  وَ مَنْ يَّعمَل مِثْقالَ ذرّةٍ شرّاً يَّره» (سورة الزلزلة: 7-8)

ثابت‌قدم باشید و در زمانی که نافرمانی‌ها عام شده‌اند و مردم تحت سیطره منافع شخصی قرارگرفته‌اند و خودخواهی بر روح و روانشان چیره شده است و هیچ انگیزه‌ای در میان مردم برای انجام دادن اعمال نیک، به‌جز مصلحت و منفعت شخصی نمانده است جهادتان را حریصانه ادامه دهید. خداوند متعال می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ارْكَعُوا وَاسْجُدُوا وَاعْبُدُوا رَبَّكُمْ وَافْعَلُوا الْخَيْرَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» (الحج: 77)

پس در مسیر خدمت به دین خداوند کوشا باشید و سنگرتان را محکم بگیرید. با پیش آمدن مشکلات سنگین خسته نشوید و آگاه باشید که راحت با خستگی و پیروزی با استقامت به دست می‌آید.

خداوند ابو تمام را رحمت نماید چه زیبا سروده است:

بصُرتُ بالراحة الكبرى فلم أرها

 تُنال إلا على جسر من التّعب

یعنی: دنبال آسایش فراوان گشتم گمان نمی‌کنم کسی آن را به دست آورد مگر بالای پلی از خستگی‌ها.

امام ابن قیّم رحمه‌الله می‌فرماید: خردمندان تمام امت‌ها بر این سخن اتفاق‌نظر دارند که نعمت با راحتی به دست نمی‌آید و کسی که آسایش را بپسندد از نعمت محروم می‌ماند، لذت و خرسندی به‌اندازه هم‌رکاب شدن با حالات ناگوار و تحمل سختی‌ها حاصل می‌شود، کسی که غم و نگرانی نداشته باشد هرگز خرسند و خوشحال نخواهد شد و کسی که از صبر و شکیبایی کار نگیرد هیچ لذتی را احساس نخواهد کرد، شخصی که با بدبختی‌ها مواجه نشود نعمت را به دست نمی‌آورد و کسی که خسته نشود راحتی را حاصل نخواهد کرد، هر زمانی‌که انسان خسته شود و لو که مقدار خستگی‌اش اندک باشد استراحت طولانی به دست خواهد آورد و اگر مشقت صبر را یک ساعت تحمل نماید او را به زندگی ابدی رهنمایی می‌کند. آنچه صاحبان نعمت از آن برخوردار هستند نتیجه صبر یک‌لحظه است. خداوند مددکار است و هیچ قدرتی به‌جز قدرت خداوند وجود ندارد.

هراندازه که نفْس شریف‌تر و همت‌ بالاتر باشد خستگی بدن نیز به همان اندازه بیشتر و بهره‌اش در آسایش ظاهری کمتر است همان‌طوری که متنبی می‌سراید:

و إذا كانت النفوسُ كباراً

تعبت في مرادها الأجسام

وقتی نفْس بلند‌‌همت باشد بدن در رسیدن به خواسته‌هایش خسته می‌شود.

اړوند نور مطالب او مجلې

ملتی غریب؛ اما با قامتی بلند

Habibullah Helal

مصاحبه مجله حقیقت با محترم مولوی امان‌الدین منصور والی ولایت بدخشان

Habibullah Helal

کارزار سیاست؛ طالبان و رژیم کابل

Habibullah Helal